DenS Products Gorinchem

Geïnvesteerd
€ 75.000
Gevraagd
€ 75.000
Volgeschreven
Duur
48 maanden
Bruto rente
8.75%
Volgeschreven
Aflossingsvorm Annuïteit
Periode duur maand
Risicoprofiel
Gemiddeld risico
DenS PRODUCTS De onderneming DenS Products is in 2015 gestart met de verkoop van schoonmaakartikelen, veiligheidsmateriaal en disposables in de zakelijke sector. De gedachte hierbij is om bedrijven te helpen. Vaak moeten ondernemers bij meer dan 10 bedrijven de producten en gebruiksgoederen inkopen. Daarom zorgt DenS products ervoor, dat alles bij één leverancier kan worden besteld. De start is destijds gemaakt met één klant, die veel nodig had vanwege de productie van gesneden groenten etc. Daarna zijn er meer soortgelijke klanten bij gekomen. Op dit moment is sprake van een mix van 10 grotere en 40 minder grote klanten. Daarmee is de onderneming gelukkig de periode voorbij, waarin hij (te) afhankelijk was van een beperkt aantal afnemers. Tot eind 2016 heeft de ondernemer deze activiteit vanuit huis begeleid en veel relatiecontact gelegd met de klanten. Om een stuk te professionaliseren is vanaf januari 2016 de keuze gemaakt om een kantoor te betrekken (met showroom) aan de Einsteinstraat 1a. De oplossing die DenS Products levert, is marktconforme afname afgestemd op de specifieke behoefte van de relaties. Hierbij wordt naar behoefte ontzorgd en kan worden gevarieerd in kwaliteit, prijs en verpakkingseenheden. Alles met een persoonlijke benadering en op een deskundige wijze dat de gemaakte keuze ook het gewenste resultaat oplevert. De wens van de ondernemer is nu, om met een eigen lijn van kwaliteitsproducten de marge te gaan vergroten. De investering hierin is niet zo voorhanden. Tegelijk stuurt de onderneming aan op een verhuizing naar een pand mét voorraadruimte, zodat ook vanuit Gorinchem kan worden bevoorraad. Tenslotte houdt de ondernemer er ook rekening mee, dat de personeelslasten zullen moeten stijgen omdat er meer handen nodig zijn voor een scherpe inkoop en verwerking. DE ONDERNEMER Symeon Mertzanidis (Nederlander met Grieks voorgeslacht) is een relatiebeheerder en verkoper pur sang. Doordat hij in het verleden drie keer een reorganisatie heeft meegemaakt, met de daarbij behorende onrust, heeft hij zich in 2014 voorgenomen iets voor zichzelf te gaan opbouwen. Hij kende zijn verkoopkracht en was vol overtuiging dat dit ook in een eigen onderneming zijn kracht zou worden. Dat blijkt ook uit de groei die is doorgezet. Van 2015 tot 2017 heeft Symeon hard gewerkt om een omzet niveau van ruim 4 ton te halen, met een nog enigszins bescheiden winstmarge van 30%. De ondernemer ziet nu kansen om via de verkoop onder eigen label de marge te gaan vergroten. Symeon heeft de ouderwets juiste instelling, dat je alleen geld leent als het strikt noodzakelijk is. Daarom is ook in overleg gekozen voor een compleet af te lossen lening over vier jaar.
Financieel Downloads
De ondernemer ziet kansen om zijn resultaat substantieel te verbeteren. Die kans wil hij niet voorbij laten gaan. Omdat de middelen voor de benodigde investering niet voorhanden zijn, wordt een beroep gedaan op crowdfunding. Tegelijk wil de onderneming investeren in het inkoopwerk, zodat hij beter in kan spelen op scherpe inkoopprijzen en een adequate voorraad. Hierdoor ontstaat een hogere marge. De omzet is van 2016 naar 2017 al met bijna 50% gestegen en ook 2018 ziet er vooralsnog prima uit. Er wordt in de prognose rekening gehouden met een beperkte stijging van 10%. Deze stijging is bewust gekozen omdat nog niet volledig rekening is gehouden met de extra ruimte in liquiditeit. Wel is rekening gehouden met een verbetering van de brutomarge als gevolg van de verkoop van producten onder eigen label. De opzet van schoonmaakmiddelen onder eigen label zal zorg gaan dragen voor een betere marge. De huidige 30% is te weinig en de ondernemer streeft met het eigen label naar een totale marge die boven 50% uit moet gaan komen. Een flinke uitdaging, maar niet onrealistisch. De verschuiving naar eigen label zal echter wel tijd nodig hebben dus er wordt ook niet gelijk met de volle margeverhoging gerekend. De ondernemer leeft van zijn activiteiten met een modaal inkomen en houdt vervolgens onder aan de streep zeker nog over om zijn vermogenspositie stapsgewijs te verbeteren. Ontwikkelingen die te verwachten zijn richting eind 2018 zijn een verhuizing naar een ander pand, waarbij weinig verschil in huisvestingslasten zal optreden. De huurprijs zal in beide gevallen ongeveer gelijk zijn. Daarnaast wellicht een uitbreiding van personeelskosten om de inkoop op de juiste wijze te gaan opzetten. Dit is ook de reden van de verhoging van personeelslasten naar € 90.000,- totaal. Buiten een bestaande krediet bij de Rabobank heeft de onderneming geen vreemd vermogen en een positief eigen vermogen. Het krediet bij de bank (€25.000,-) zal met deze financiering worden afgelost en worden ingeruild voor een lening, die in totaal wordt afgelost in 48 maanden. JAARREKENING 2017 De jaarrekening laat een positief resultaat zien van bijna € 13.000,- na belasting. In de jaarrekening is een vordering op participanten zichtbaar, dat is een vordering van de aandeelhouder zelf. Er is sprake geweest van een holdingstructuur, die vanwege de eenvoud en kostenaspect is ontmanteld. De extra kosten hiervan zijn nog als vordering opgenomen. Afspraak is, dat deze vordering niet verder meer mag oplopen maar dat deze zo spoedig mogelijk wordt terugbetaald.
Login of registeer voor dat u deze data kun inzien.