De onderneming
Onder de holding DLF Finance B.V. vallen 3 bedrijven, welke complementair zijn aan elkaar. Er wordt financiering gevraagd voor de herfinanciering van een lening bij een andere financier, een deel werkkapitaal voor twee B.V.’s, zijnde de Lease Financier B.V. en DLF Automotive B.V. en een voorinvestering i.v.m. aankoop van voertuigen voor opschaling van de activiteiten in DLF Automotive B.V.
De Lease Financier B.V. bestaat sinds 2023. Dit is een onafhankelijke intermediair die ondernemers wil helpen aan de beste leaseoplossing voor het wagenpark. Er wordt gewerkt met vaste adviseurs. Zie https://leasefinancier.nl/ voor meer informatie. Men richt zich op diverse leasevormen.
DLF Automotive B.V. bestaat sinds 2024. De website https://dlf-automotive.nl laat zien hoe de verkoop en styling van auto´s gaat.
DLF Services B.V. bestaat sinds 2023. Hierin zijn de intermediairsactiviteiten ondergebracht van operational (Full,Custom) lease voor ondernemers.
De ondernemers ontvangen begeleiding van een notaris rond de contracten en volmachten alsook van de accountant. De leasemarkt is nog immer groeiende, zo´n 4% per jaar. Veel startende ondernemers, die niet de financiële middelen hebben om een auto aan te schaffen, worden op weg geholpen met een passend lease aanbod.
De onderneming is in staat met een eigen gebouwd datasysteem de goede auto´s te selecteren voor de klanten. Hierin is naast veel tijd door de ondernemers ook veel eigen geld gestoken, dit vanwege het feit dat men volop geloof heeft in deze aanpak. De focus ligt daarbij op jonge, gebruikte auto´s van een jaar oud, gezien de gunstige verhouding tussen aankoopprijs en staat van onderhoud. Er zijn data sharing agreements met leveranciers afgesloten. Men is bij RDW, Bovag en VWE autodata aangesloten. Er zijn contracten met bekende autowebsites als www.gaspedaal.nl en www.autoscout24.nl
Daarnaast gaan de ondernemers opschalen in de verkoop van goede jonge occasions, deels vanuit het buitenland. Met name in Duitsland zijn relatief veel jonge plug-in hybride auto's op de markt. Waar veel andere bedrijven importeren via internet en telefoon, is de aanpak binnen deze onderneming anders: Een ervaren automonteur bezoekt de opties ter plaatse en beslist na een controle ter plaatse of tot aanschaf wordt overgegaan. Daardoor neemt de kans op reclamaties enorm af. Dit is inmiddels een bewezen concept. Om daarin op te kunnen schalen is het gevraagde werkkapitaal benodigd.
Naast het bieden van ruimere lease mogelijkheden voor ondernemers biedt DLF ook budgettair verantwoorde micro kredieten aan op basis van de maandelijkse liquiditeit van de ondernemer, hiermee is de onderneming uniek in de markt. Vergelijkbare partijen zoals Qeld, Yeaz!, Capital box en Bridgefund zijn de afgelopen jaren geheel gestopt met het investeren in startende ondernemingen met als gevolg dat deze vrijwel nergens meer terecht kunnen. Dankzij een microkrediet van DLF konden ondernemers de afgelopen jaren toch starten. Er is tot nu toe door DLF ruim € 1.000.000,- aan microkredieten verstrekt. Daardoor is er een winstgevende en aanvullende cashflow stroom welke maandelijks verder wordt uitgebouwd. Dit wordt tot nu toe voor eigen klanten gedaan, maar zal binnenkort ook voor andere partijen in de markt aangeboden worden. Door te investeren in (startende) ondernemers geeft DLF ambitie en ondernemerschap de ruimte om daarmee de groei van ondernemend Nederland duurzaam te stimuleren. In 2024 is door DLF voor bijna 1.000 bedrijven een voertuig of equipment gerealiseerd. De formule werkt, er zijn veel kansen deze formule en de dienstverlening uit te breiden. Hiervoor hebben zij plannen die met zekerheid succes zullen brengen. Om dat te realiseren is er de liquiditeit nodig die via deze financiering wordt gevraagd. Vanuit de financiering gaat de onderneming de automotive voorraad verder vormgeven. Er werken twee volwaardige, ervaren monteurs, er is een groot netwerk en bekendheid met zowel de financiële, als de automotive markt. Hierdoor worden de juiste auto’s extra gunstig ingekocht via de juiste kanalen.
Omdat men zowel leasemaatschappij (intermediair) als autodealer is, kan een snelle doorlooptijd en een aantrekkelijke marge gecombineerd worden. Daarnaast zorgen ze door persoonlijke controle bij de inkoop in combinatie met een garantiepakket bij aflevering dat de ondernemer verzekerd is van een goede auto en hiermee onnodige onkosten vermeden worden. Vanuit de bestaande bedrijven kan DLF Automotive gerund worden zonder directe huisvestingskosten, marketingkosten, administratiekosten en personeelskosten. Daarnaast staat er een bekwaam verkoopteam ter beschikking.
Uit alle documenten, en de door de ondernemers voorgestelde aanpak, blijkt dat hier sprake is van verantwoord ondernemerschap: De ondernemers weten goed wat ze doen en kunnen risico’s en kansen juist inschatten.
Gezien de gedegen aanpak en goede begeleiding, en anderzijds het acteren in auto(motive) en micro-kredietbranche, kwalificeren wij het risico voor het onderdeel ‘Onderneming’ als: Gemiddeld
De ondernemer(s)
De heer van Tartwijk (1992) en Schoone (1993) voeren samen het bestuur over de holding. Het management bestaat uit hen beiden, versterkt met de heer Van de Loo die voor de verkoop en marketing verantwoordelijk is. De heer van Tartwijk heeft ervaring als bedrijfsleider in een sportkledingwinkel, daarna heeft hij een transportbedrijf opgestart en geleid. Er werden veel ritten voor b2b klanten met hoogwaardige producten vervoerd. Ook werden b2c ritten voor DHL gedaan, welke in de Covid19 periode nagenoeg stil kwamen te staan. Daarna is de heer van Tartwijk als leaseadviseur / bemiddelaar bij een leasebedrijf gestart waar hij heeft samengewerkt met zijn huidige compagnon Schoone, welke bij dit bedrijf actief was als operationeel manager. De heer Schoone heeft in Eindhoven een eigen Mediterraans restaurant gerund. Ook hij ondervond forse hinder van Covid19 en heeft zijn bedrijf verkocht, waarna hij auto's is gaan verkopen. Samen met van Tartwijk is het plan opgepakt om zelf de combinatie van lease, financiering en handel in auto's vorm te geven. Dat wordt sinds 2 jaar, samen met van de Loo gedaan. De heer Van Tartwijk is verantwoordelijk voor financiën en HR. De heer Schoone is de operationeel manager en vanuit die rol ook aanspreekpunt voor het partner management. De ondernemers laten zich goed ondersteunen door een jurist en hun accountant. Ze hebben verstand van en ervaring in de auto- en leasebranche en weten daarin goede resultaten neer te zetten door veel inzet te tonen. Dat wordt van het personeel ook gevraagd.
Vanwege de kwaliteiten van de ondernemers en anderzijds het nog beperkte trackrecord bij DLF kwalificeren wij het risico voor het onderdeel ‘Ondernemers’ als: Gemiddeld
Financieel historisch
Er is cijfermatige informatie van de diverse B.V.'s. Sinds de start in 2023 worden positieve resultaten gerealiseerd. Het nettoresultaat voor een half jaar in 2023 is geconsolideerd € 287.000,-. Voor geheel 2024 € 741.000,-. De omzet is in 2024 € 2.849.000,- ten opzichte van € 922.000,- in 2023. De brutowinst is € 1.826.000,- over 2024 en € 640.000,- over 2023. De nettowinst is met € 742.000,- over 2024 en € 287.000,- over 2023 als zeer positief te beschouwen.
In korte tijd is een goede solvabiliteit gerealiseerd. Per ultimo 2024 57,3% en per ultimo 2023 70,5%. In 2025 is de stijgende lijn qua financiële ontwikkelingen voortgezet. Er is een toereikende inkomstenstroom en goed rendement. Knelpunt bij de snelle groei zit in de bijbehorende cashflow. Er blijkt een meer dan voldoende inkomen en vermogenspositie om de financieringslasten op te brengen. Op basis van bovenstaande is de inschatting van het risico voor het onderdeel financieel historisch hiermee gesteld op Gemiddeld.
Financieel prognoses (rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit)
De verwachte inkomsten voor de komende jaren zijn weergegeven in diverse prognoses per B.V., dit omdat elke B.V. een eigen verdienmodel heeft en verschillende kostenstructuren hanteert, waardoor er duidelijker inzicht is. Op ons verzoek is een geconsolideerde winst- en verliesrekening opgesteld welke door de accountant is geaccordeerd. Voor 2025 verwacht de groep een omzet van € 3.882.000,-, voor 2026 € 4.977.000,- De nettowinst wordt ingeschat op € 560.000,- respectievelijk € 734.000,- en de EBITDA € 761.000,- respectievelijk € 992.000,-. De bedrijfsresultaten zijn tot nu toe goed, en zullen na financiering verder verbeteren. De financiering is nodig om de cashflow te versterken, waardoor de groei versneld kan plaatsvinden. Er is forse ruimte om eventuele tegenvallers op te vangen. Zoals zichtbaar in de prognoses, die op basis van de goede onderbouwing en mondeling toelichting erbij als realistisch worden gezien, verwacht men een structurele groei dankzij het cumulatieve schaalmodel in financieringen. Doordat een groot deel van de leningen aflossingsvrij is, welke als micro krediet zijn uitgezet door DLF Finance B.V., bouwt men continu verder aan de portefeuille en bijbehorende opbrengsten.
De leners willen graag samenwerken met één financieringspartner waarmee in de toekomst blijvend samengewerkt kan worden om verdere groei mogelijk te maken. Dit past bij het profiel van Waardevoorjegeld. De inkomsten en terugkerende cashflow zijn ruimschoots toereikend voor rente- en aflossingsverplichtingen. De leenportefeuille maakt deel uit van de dekking, samen met de “recurring revenu” die hieruit voortkomt. De risico inschatting voor dit onderdeel komt hiermee uit op Gemiddeld.
Zekerheden
Ter zekerheid ontvangt u als investeerder het tweede recht van hypotheek op de woning van de ondernemers. Daarnaast worden de leasecontracten en debiteuren van DLF Finance en de voorraad van DLF Automotive aan u verpand.
Omschrijving | Nominale waarde |
| Dekkingswaarde | |||
1
2 3 4
| Tweede hypotheek op de woning Dr. Schaepmanstraat 23 te Valkenswaard Verpanding debiteuren portefeuille leningen (ug) DLF Finance Verpanding jaarlijkse recurring revenue / rente portefeuille DLF Finance Verpanding voorraad auto’s DLF Automotive B.V. | €
€ € €
| 386.000,-
983.380,- 298.840,- 240.000,- |
| €
€ € €
| 96.334,-
590.028,- 179.300,- 60.000,- |
|
| |||||
Totale dekkingswaarde | € | 1.887.220,- |
| € | 925.662,- | |
Debiteuren die de financiering aangaan
· De Lease Financier B.V.
· DLF Automotive B.V.
· DLF Finance B.V.
· B. van Tartwijk in privé
· J. Schoone in privé
· Partner J. Schoone in privé
Toelichting:
De primaire zekerheid is te vinden door een tweede hypotheek op de woning van een van de ondernemers, zijnde de heer Schoone te vestigen. Deze woning heeft volgens een actuele waardebepaling van een lokale taxateur een verkoopwaarde van € 365.000,- . De resterende hypotheek op deze woning is € 157.000,-. Daarmee is er overwaarde van € 200.000,- Gezien de hoogte van de hypothecaire inschrijving van de eerste hypotheekhouder, rekenen we met een dekking van € 96.334,-.
Aanvullend worden de debiteuren verpand. Dit betreffen uitstaande micro kredieten van DLF Finance B.V. en haar maandelijkse rente inkomsten. Ook op de voorraad bedrijfsauto's wordt pandrecht gevestigd. Daarmee ontstaat een ruimschoots toereikende dekkingswaarde. Als in ogenschouw wordt genomen dat fors wordt afgelost en anderzijds de waarden van leasecontracten, vorderingen en voorraad hoger worden, is helder dat de zekerhedenpositie in de loop der jaren naar verwachting zal verbeteren.
Gezien de toereikende primaire zekerheden kwalificeren wij het risico voor het onderdeel ‘Zekerheden’ als: Laag.